tisdag 22 mars 2011

Tisdagstemat på fabriken
konst, vad är konst för dig?

Jag tänker direkt på oljemålningar. Jag omges av hel drös människor som målar. Pappa. Maria. Jörgen. Akryl och olja. Johanna med sin akvarell. Farmor målade blommor.
Jag älskar också att måla, men jag gör det aldrig. Bara olja, mitt temperament kanske, kan jag måla med viss framgång. Helst nakna damer.
På min första konstskola av 4 målade jag premiäroljan - en reproduktion av en Vincent van Gogh. Min lärare Eduardo var stenhård och tecknade med svart kol över det som var fel.




En vacker dag ska jag allt fälla ut stafflit och plocka fram tuberna. Ja det ska jag.

15 kommentarer:

  1. Vad kul, att du har flera strängar på lyran!
    Ha en fin dag! /Cecilia

    SvaraRadera
  2. Det gäller att ha tid om man ska måla
    eller teckna....nån gång kommer den...tiden

    ha en fin dag
    // Eva

    SvaraRadera
  3. Du är grym, Frida! Du kommer säkert bli konstnär också. Alltså utöver keramiker och författare :)

    Ha en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Fin målning!
    Jag blir mer och mer sugen på att måla för varje dag.. gäller bara att komma igång!

    Kram Elina

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig i det där "en vacker dag ska jag.." - Älskar egentligen att måla men man har ju så mycket annat som tar upp tiden! Fnissar åt den stränge Eduardo.. hihi. Ha en riktigt skön dag:) //Petronella

    SvaraRadera
  6. Jag tror att det är svårt att måla när man jobbar tar hand om barn och hus och allt var det är. Det får lugna ner sig först. Då ska jag också ta fram stafflit.

    SvaraRadera
  7. Kan meddela att det är svårt att få tiden att räcka till, även utan barn och hus. :)

    Jaha, då är det försent att bli underbarn då! minns jag att jag konstaterade lite krasst på min 30:e födelsedag... Oj, har du velat bli det? replikerade en arbetskamrat. Hi, hi.
    Ja, svarade jag förvånat, det trodde jag att alla ville...
    Och det vill jag fortfarande, gärna inom allt! Trots att jag råkat ut för min beskärda del av "Eduardos" längs vägen.
    Önskar dig en fortsatt kreativ vardag!
    :)
    /helena

    SvaraRadera
  8. Mycket vacker konst finns det!
    Det är bara fantasin som sätter gränser...
    Ha en fortsatt bra tisdag.
    Kramen.

    SvaraRadera
  9. Härligt fin och underbara färger.
    Själv älskar jag fotografier på familjen som får smycka väggarna.
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  10. någon gång ska jag försöka..
    vad jag älskade ditt ajabaja inlägg! :)
    kram, ninna

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Underbar tavla. För mig är konst allt som är kreativt. Min mamma målar tavlor, jag fotar och skriver, en annan bakar. Allt detta är lika mycket konst för mig. =D

    Kram Madeleine

    SvaraRadera
  12. Hela du utstrålar ju konst! Foto, keramik, måleri... söta barn... ja vad ska man säga liksom :P
    Men din keramik är bara helt makalöst ljuvlig... man smälter...

    SvaraRadera
  13. Hej Frida
    Må også lige sige at jeg også synes rigtig godt om din keramik ;o) Rigtig god arbejdslyst med farverne ;o)
    Klem Tina

    SvaraRadera
  14. Vad roligt med en konstkurs, hade jag gärna gjort men tiden finns inte just nu. Lite väl tuff lärare lät det som fast iofs så blev resultatet så fint så det kanske var värt kolkritekladd!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  15. Vilken fin tavla! Du har många järn i elden du kreativa kvinna, härligt!

    SvaraRadera

01 09 10