onsdag 7 augusti 2013

Hej hörni!

Jag sprang ut till verkstan och fotade lite av det jag lerat med hittills i veckan. I måndags drejade jag ett gäng spillkummar och igår några koppar + kavlade ljusmanschetter och ett fat. Spenderar bara ett par timmar per dag i verkstan nu när barnen har sommarlov. Sen när de börjar skolan då jädrans drar jag igång på riktigt! 






Ja det där var faktiskt min allra sista lerkorv jag hittade längst in under ett skåp. Gul lera som blir mörkbrun/röd när den bränns. Idag ska jag fundera på allt jag ska beställa från Seemanns. Är sugen på lite nya färgkroppar till min vita glasyr. Pastellgult och grönt kanske? 
Ha en fin onsdag!

11 kommentarer:

  1. Oj oj oj så mycket fint!! Hur kan du få mönstret som du har kvalat in att hålla sig så exakt och inte få en massa fingeravtryck när du formar den? Vad använder du när du trycker mönstret i ljusmanchetterna? Tusen Tack för en fantastisk blog, trots att jag aldrig har träffat dig så gillar jag dig skarpt!! Ha en bra dag! /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha tack du! Jag använder en supergammal plastduk jag hittade i kapellet när vi köpte det. Går ju bra att använda virkade dukar på samma sätt. För att slippa fingeravtryck så är det bra om leran inte är så kladdig - kavla ut och blås lite med hårtork om den är det så kan du kavla in ditt mönster och hantera leran lite lättare, lägg i form och tryck bara försiktigt den på plats med fingrarna. Lycka till!

      Radera
  2. Gud så många fina! Går det att köpa nånstans i Stockholmstrakten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr så använder jag inte mig utav återförsäljare - säljer bara i kapellet.. Tack ändå!

      Radera
  3. Tack för all inspiration. Det kliar i fingrarna nu..!

    /Emma

    SvaraRadera
  4. Man blir verkligen sugen när man ser dina bilder. Håller med om att det du gör blir så fint. Eventuellt blir jag med egen verkstad om jag duger som hyresgäst. Det är lite läskigt med det ekonomiska åtagandet bara. En annan har ju 52 veckors semester så när hösten kommer och det inte är lika lockande att vara i min lilla koloniträdgård så har jag all tid i världen att lera ner mig. Du är verkligen en stor källa till inspiration Frida! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt med egen verkstad! Klart det blir bra - du får ju sälja lite av din fina keramik så du går runt! 52 veckors semester låter ju helt overkligt.
      Tack för fina ord, lycka till!

      Radera
  5. Åh, jag blir så orímligt inspirerad!!Du gör så vackra saker!
    Vi flyttar ju till ÖN om tre veckor och då blir jag med hus och trädgård och också litet utrymme att ha keramikverkstad i, Jag kan inte fatta så lyxigt!

    Hoppas ni får en ljuvlig höst med keramik och äpplen i gräsmattan och hela konkarongen. =)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Alltså, du gör verkligen så himla fina saker!!! Ljusmanschetterna är jättefina och det där fatet med mönster också. Kram Elina

    SvaraRadera

01 09 10